HomeThree open postdoctoral positions at the labex "Pasts in the present"

Calenda - The calendar for arts, humanities and social sciences

Three open postdoctoral positions at the labex "Pasts in the present"

Trois contrats post-doctoraux du labex « Les passés dans le présent »

*  *  *

Published on lundi, avril 14, 2014

Summary

Le laboratoire d’excellence (labex) « Les passés dans le présent : histoire, patrimoine, mémoire » propose des contrats post-doctoraux d’un an. Les contrats post-doctorants s’intégreront aux thèmes et projets du labex. Pour chacun des contrats à temps plein et d’une durée de 12 mois, le post-doctorant est invité à développer sur une partie de son temps (un tiers au plus), un projet personnel de recherche en lien avec les thématiques du labex « Les passés dans le présent ».

The cluster of excellence (labex) Pasts in the present : history, heritage, memory opens one-year postdoctoral positions.The postdoctoral positions are inscribed in the themes and projects of the cluster. For each of these full-time contracts, the postdoctoral researcher is expected to develop during part of his/her working time (1/3 max) a personal research project related to the themes of the labex Pasts in the Present.

Announcement

Argumentaire

Le labex Les passés dans le présent : histoire, patrimoine, mémoire  porte sur la présence du passé dans la société contemporaine. Il s’attache plus spécifiquement à comprendre les médiations de l’histoire à l’ère du numérique, les politiques de la mémoire, les appropriations sociales du passé en amont et en aval des politiques patrimoniales. Porté par l’Université Paris Ouest Nanterre La Défense, en association avec le CNRS, il fédère sur le campus de Nanterre la Maison Archéologie et Ethnologie, René-Ginouvès (MAE), les laboratoires Archéologies et sciences de l’antiquité (ArScAn), Préhistoire et technologie, Laboratoire d’ethnologie et de sociologie comparative (LESC), Institut des sciences sociales du politique (ISP), Modèles, dynamiques, corpus (Modyco), l’équipe de recherche Histoire des arts et représentations (HAR), ainsi que la Bibliothèque de documentation internationale contemporaine (BDIC). Trois institutions patrimoniales majeures sont également partenaires : la Bibliothèque nationale de France (BnF), le musée d’Archéologie nationale (MAN), à Saint-Germain-en-Laye, le musée du quai Branly.

            La réflexion commune et interdisciplinaire du labex Les passés dans le présent est organisée autour de deux thèmes interdépendants. Le premier, « Relations au passé : représentations et évaluations », se propose de conduire une analyse globale des représentations du passé à toutes les époques : analyse des processus de patrimonialisation ou de constitution de la mémoire collective (et ce au travers de toutes les époques, depuis l’Antiquité), enquêtes sur la réception par les publics des pratiques contemporaines  de médiation de l’histoire, proposition de référentiels et de modes d’interopérabilité adaptés aux médiations de l’histoire à l’ère du numérique. S’appuyant sur ces analyses et enquêtes, lesecond thème, « Connaissance active du passé : pratiques et outils de transmission », se propose de mettre à disposition de plusieurs catégories de publics de nouveaux corpus numériques, soit sur des questions d’actualité (célébration de la Première Guerre mondiale, décolonisation, archives de l’immigration…), soit sur des pans d’histoire antique, médiévale, période classique, XXe siècle. Ce deuxième axe s’appuie sur des bases de connaissances et des archives élaborées et conservées sur le site de Paris Ouest (MAE, BDIC, Laboratoire Préhistoire et technologie, LESC), ainsi qu’à la BnF, au MAN, au musée du quai Branly, jusque-là sous-exploitées. 

               Inscrit dans une réflexion sur les humanités numériques, le labex Les passés dans le présent entend travailler sur l’interopérabilité de ces corpus avec d’autres bases de données, afin de mieux les inscrire dans l'écosystème du Web de données (Linked Data). Cela implique un travail de modélisation des catalogues et des inventaires, s'appuyant sur les standards internationaux de représentation des données et d'enrichissement des métadonnées d'indexation, dont bénéficieront tous les partenaires.

Pour chacun des contrats à temps plein et d’une durée de 12 mois, le post-doctorant est invité à développer sur une partie de son temps (un tiers au plus), un projet personnel de recherche en lien avec les thématiques du labex Les passés dans le présent.

Pour plus de renseignements sur le labex : www.passes-present.eu

  • Les effets de la numérisation des archives sur la recherche

Ce projet de recherche s’inscrit dans le thème 2 du labex: « Connaissance active du passé: pratiques et outils de transmission». Dans les vingt dernières années, les collectes d’archives de chercheurs et leur numérisation ont créé de nouvelles conditions de recherche. L’objectif de l’étude sera d’appréhender les implications de cette numérisation sur l’utilisation des archives, sur les pratiques de recherche et sur les modes de pensée. Trois corpus numériques constitués et conservés à la MAE font l’objet de trois projets en cours dans le labex Les passés dans le présent. Ils représentent un terrain comparatif approprié pour une étude des pratiques de la consultation d’archives dématérialisées, en local (intranet) ou à distance (internet), en accès libre ou contrôlé (inscription, code d’accès), permettant ou non des pratiques collaboratives ; et pour une analyse des effets sur la recherche de cette nouvelle relation aux documents. La dimension comparative est assurée par les différences que présentent les corpus quant à la nature des documents, leur mode de traitement et leur accessibilité en ligne.

Pour plus d’informations sur les projets, merci de consulter le site du labex, dans la rubrique «  Connaissance active du passé ».

Mission :

 Le (la) candidat(e) devra entreprendre une ethnographie des pratiques, par enquête et observation participante, auprès des producteurs et/ou déposants, du personnel en charge des fonds, et des utilisateurs, qu’ils soient ou non des scientifiques. Il (elle) engagera, à partir des données recueillies, une réflexion épistémologique, identifiera les travaux en cours sur cette question, et animera une journée Atelier du labex. La méthodologie et le contenu des enquêtes seront établis en concertation avec S. Blanchy et les trois services gestionnaires (E. Bellon, A. Julien-Da Cruz Lima, M.-D. Mouton/F. Dubois).

Profil requis :

 Le (la) candidat(e) devra être titulaire d’un doctorat anthropologie (orientation anthropologie des savoirs) ou en sociologie, histoire ou philosophie des sciences, avoir une bonne maîtrise de la méthode ethnographique (observation, entretien) et de bonnes connaissances en matière de techniques archivistiques et/ou en matière d’humanités numériques. Il (Elle) doit avoir soutenu sa thèse entre le 1er juin 2009 et la date de dépôt de candidature à cet appel.

Par ailleurs, comme indiqué en introduction, seront privilégiés les dossiers dont le projet de recherche personnel relève de la thématique générale du labex Les passés dans le présent.

Le (la) post-doctorant(e) travaillera en étroite collaboration avec Mme Sophie Blanchy, Directrice de recherches au CNRS et membre du LESC, UMR 7186.

Durée de la mission : 12 mois à temps plein

Date de prise de poste : juin 2014

  • Conceptions « ordinaires » et vocabulaire « vernaculaire » de la médiation de l’histoire

Ce projet de recherche s’inscrit dans le thème 1 du labex : « Relations au passé : représentations et évaluations ». Il  interroge  la médiation de l’histoire et le rapport ordinaire au passé.  La plupart des études qui se sont donné pour objet le rapport au passé sont fondées sur une approche qualitative ou ethnographique d’institutions clairement identifiées (parti, famille, école…), inscrites dans la durée ou sur des enquêtes de réception dans des situations d’interactions, ponctuelles, avec des institutions patrimoniales (musées, mémoriaux, spectacles historiques…).

Dans le prolongement de ces recherches mais également en rupture avec ces perspectives particulières, le présent projet a pour objectif d'évaluer les formes et les contenus  les mieux partagés  du rapport au  passé et les éventuels effets des débats publics relatifs à la "mémoire" , en intégrant à l’analyse des questionnements sociologiques classiques en termes d’appartenance de classe, de croyances religieuses, de trajectoires sociales et migratoires, de niveau d’étude, de genre ou encore de contexte de mobilisation etc… Un programme d’enquêtes qualitatives sera réalisé par une équipe de  chercheurs, à laquelle le post-doctorant sera intégré.

 Pour plus d’informations sur le projet, merci de consulter le site du labex, dans la rubrique « Relations au passé ».

 Mission :

 Le (la) candidat(e) devra organiser les différentes étapes de l’enquête et participera, avec le reste de l’équipe, à sa réalisation.

 Profil requis :

 Le (la) candidat(e) devra être titulaire d’un doctorat de sociologie, de science politique, d’anthropologie ou encore d’histoire. Il (Elle) doit avoir soutenu sa thèse entre le 1er juin 2009 et la date de dépôt de candidature à cet appel. Sans être obligatoirement un ou une spécialiste de la « mémoire » et du rapport au passé, il (elle) devra avoir un intérêt suffisant pour ces questions  pour être scientifiquement associé au projet.

Une expérience solide de l’enquête qualitative comme un désir d’explorer des méthodes a priori moins répandues sur cette thématique (entretiens collectifs ou test projectif) sont attendus du candidat.

Par ailleurs, comme indiqué en introduction, seront privilégiés les dossiers dont le projet de recherche personnel relève de la thématique générale du labex Les passés dans le présent.

 Le (la) post-doctorant(e) travaillera en étroite collaboration avec Mme Marie-Claire Lavabre, directeur de recherche CNRS, et l’équipe de recherche de l’ISP, UMR 7220.

Date de prise de poste : 1er septembre 2014

Durée du poste : 12 mois à temps plein

  • Réceptions, usages et appropriations des expositions historiques à mission commémorative

Ce projet de recherche s’inscrit dans le thème 1 du labex : “Relations au passé : représentations et évaluations”. L’exposition d’histoire est considérée par les pouvoirs publics mais aussi par nombre d’acteurs du patrimoine, en France comme à l’étranger, comme un outil de transmission d’une mémoire commune et de construction de la citoyenneté. L’épaisseur sociale des visites de ces expositions a cependant jusqu’ici été très peu prise pour objet par les chercheurs. Un tel objet pose pourtant des questions centrales de la sociologie : celle de la temporalité de l’individu comme celle de sa socialisation au passé.

Ce projet de recherche entend construire une méthodologie originale pour se saisir de ces questions. Saisissant l’opportunité de la commémoration du Centenaire de la Première Guerre mondiale, il s’intéressera notamment aux réceptions, usages et appropriations sociales de plusieurs expositions historiques prévues pour 2014, dont celle organisée par le Musée de l’Armée et la BDIC, co-porteuse de ce projet aux côtés de chercheurs l’ISP.

 Pour plus d’informations sur le projet, merci de consulter le site du labex, dans la rubrique « Relations au passé ».

Mission :

Le (la) candidat(e) devra coordonner l’enquête de terrain avec l’aide de la responsable de projet et d’une équipe de vacataires en cours de constitution. Il (elle) sera également étroitement associé(e) à l’analyse et à la restitution des résultats, y compris au sein de publications collectives.

Profil requis :

Le (la) candidat(e) devra être titulaire d’un doctorat de sociologie, de science politique, ou d’anthropologie. Il (Elle) doit avoir soutenu sa thèse entre le 1er juin 2009 et la date de dépôt de candidature à cet appel. Le (la) candidat(e) devra avoir une bonne connaissance de la littérature tant sur les musées d’histoire que sur les memory studies.

Une pratique de l’ethnographie, si possible dans le cadre d’enquêtes auprès de visiteurs, et un goût pour la réflexion méthodologique, ainsi qu’une aptitude à la gestion d’équipe sont attendues du (de la) candidat(e).

Par ailleurs, comme indiqué en introduction, seront privilégiés les dossiers dont le projet de recherche personnel relève de la thématique générale du labex Les passés dans le présent.

Le (la) post-doctorant(e) travaillera en étroite collaboration avec Mme Sarah Gensburger, Chargée de recherche au CNRS et membre de l’ISP, UMR 7220.

 

Durée de la mission : 12 mois à temps plein

Date de prise de poste : juin 2014

Dossier de candidature

Conditions d’éligibilité du post-doctorant 

Sont éligibles les candidats ayant soutenu leur thèse entre le 1er juin 2009 et la date de dépôt de la candidature à cet appel.

Composition du dossier de candidature 

  1.  lettre de motivation ;
  2. curriculum vitae et liste des publications ;
  3. projet de recherche personnelle de 5 pages maximum ;
  4. lettre(s) de recommandation de personnalités qualifiées (le cas échéant) ;
  5. rapport de soutenance de thèse (s’il existe) ;
  6. copie (scannée) du diplôme de doctorat.

 Les  dossiers incomplets ne seront pas traités.

Dépôt du dossier

Le dossier de candidature complet, numérique ET papier, devra être envoyé au plus tard le lundi 12 mai 2014 à 12h00 (cachet de la Poste faisant foi).

Pour poster vos candidatures électroniques (merci de constituer un seul fichier PDF), merci d’utiliser dropbox (à télécharger sur https://www.dropbox.com) et de partager votre dossier avec le labex via l’adresse : postdoc2014@passes-present.eu.

Merci de bien vouloir nommer vos dossiers de candidature selon l’exemple suivant : POSTDOC14 – NOM DE FAMILLE Prénom.pdf .

Le dossier de candidature papier devra être envoyé à l’adresse suivante :

Labex Les passés dans le présent
Université Paris Ouest Nanterre La Défense
Maison Max Weber (bât T) – Bureau T209
200 avenue de la République
92001 Nanterre Cedex

Un accusé de réception électronique vous sera envoyé.

Procédure de recrutement

Le recrutement sera effectué en deux temps.

Dans un premier temps, le jury sélectionnera les candidats qu’il souhaite retenir pour une audition. Les candidats retenus seront avisés le 15 mai 2014.

Dans un deuxième temps, les candidats seront auditionnés. L’audition se déroulera les 27 et 28 mai 2014, sur le campus de l’université Paris Ouest Nanterre La Défense.

Le résultat de la sélection sera annoncé le 30 mai 2014.

Pour tout renseignement, écrire à : postdoc2014@passes-present.eu

Argument

    The Cluster of Excellence (labex) Pasts in the Present: history, heritage, memory is concerned with the presence of the past in contemporary society. More specifically, the cluster seeks to understand mediations of history in the digital age, politics of memory, social appropriations of the past up- and downstream from heritage policies. It is coordinated by the University Paris Ouest Nanterre La Défense (UPO), in association with the Centre national de la recherche scientifique (CNRS). It unites on the campus of Nanterre University the Maison Archéologie et Ethnologie, René-Ginouvès (MAE), the laboratories Archéologies et sciences de l’antiquité (ArScAn), Préhistoire et technologie, Laboratoire d’ethnologie et de sociologie comparative (LESC), Institut des sciences sociales du politique (ISP), Modèles, dynamiques, corpus (Modyco), the research team Histoire des arts et représentations (HAR), and the Bibliothèque de documentation internationale contemporaine (BDIC). Three major national heritage institutions are also partners : the Bibliothèque nationale de France (BnF), the musée d’Archéologie nationale (MAN), at Saint-Germain-en-Laye, the musée du quai Branly.

            The reflection is interdisciplinary and organised in two tightly interdependent fundamental themes. The first, “Connections to the past: representations and assessments,” seeks a global analysis of representations of the past from every epic: analysis of the processes of creating heritage or the constitution of collective memory (since Antiquity); studies on public reception of contemporary practices of mediating history; propositions of repositories and of modes of interoperability adapted to mediations of history in the digital age. The second, “Active knowledge of the past: tools and practices of transmission,” seeks to make publicly available several categories of new digitized collections relating to ancient, medieval, and contemporary history. Some of these collections concern the history of disciplines, such as, ethnology, archaeology, ethnomusicology, and history of art. This second axis relies on knowledge bases and archives conserved at Paris Ouest (MAE, BDIC, laboratories ArScAn, Préhistoire et technologie, LESC), as well as at the BnF, the MAN, and the Quai Branly Museum.

            As part of the general reflection on digital humanities, the labex Pasts in the Present seeks to work on the interoperability of theses corpuses not only between partners but also with other databases, in order to inscribe them in the Web of Data (Linked Data). This implies modelling catalogues and inventories, using international standards of data representation and of enrichment of the indexing metadata.

For each of these full-time one-year contracts, the postdoctoral researcher is expected to develop during part of his/her working time (1/3 max) a personal research project related to the themes of the labex Pasts in the Present.

For more information about the labex : www.passes-present.eu

  • The impact of the archives digitization on social sciences and humanities research

This postdoctoral position is part of the project "Active knowledge of the past: practices and tools of transmission” the second theme of the labex Pasts in the Present. Over the last twenty years, the development of collections of humanities and social sciences archives (including their digitization) have created new conditions for research and for the management of documents. Three digital corpora, preserved in the MAE, are the basis of different platform projects implemented under the LABEX. The purpose of the study is to understand the implications of digitization for the use of archives, in research practices, and in ways of thinking/modes of thought. The differences of the three corpora as to the nature of the documents, their processing and their online accessibility will give a comparative dimension to the study. The study could include the practices of consultation of dematerialized archives, accessed by local (intranet) or remote access (internet), by free or controlled access (registration and access code), allowing or not allowing collaborative work.

For more information, please visit the “Active knowledge of the past” section on the cluster’s website, and more specifically the following projects : Archives of archaeological digs at prehistoric and ancient sites, Sources of ethnomusicology, The birth of French ethnology. The first ethnographic missions to Africa.

Mission

The candidate will undertake an ethnography of practice, using surveys and participant observation of the producers and / or of the depositors, of the archival staff, and of the users, (either they are engaged in a scientific project or interested by the resources for any other reasons). The data collected will help the researcher to an epistemological reflection; he or she will also collect information about ongoing work on this issue and will organize a Workshop for the labex. The methodology and contents of the surveys will be established in coordination with S. Blanchy and the three service managers (E. Bellon, A. Julien-Da Cruz Lima, M.-D. Mouton/F. Dubois).

Required profile

The candidate should hold a PhD in anthropology (specialized in anthropology of knowledge) or in sociology, history or philosophy of science, he or she should be proficient in the ethnographic method (observation, interview) and have a good knowledge on archive issues and/or on digital humanities. He (she) must have got his (her) PhD between June 1st, 2009 and the date of application to this position. His (her) French ought to be fluent.

As written in introduction, the applicants whose personal research projects echo directly to the overall interrogations of the labex Pasts in Present will be greatly appreciated

The post-PhD student will work in close collaboration with Sophie Blanchy, Senior researcher of the CNRS (National Centre for Scientific Research) and member of the LESC, UMR 7186.

Duration of the contract: 12 month, full-time

Beginning of the contract: June 2014

  • “Ordinary” conceptions and “vernacular” vocabulary in the mediation of history

This research project is part of the labex larger program on « Connections to the past: representations and assessments ». It questions the mediation of history and the ordinary connections to the past. Most case-studies analyzing the relationship to the past are grounded in a qualitative or ethnographic approach with clearly identified institutions (political party, family, school…) and inscribed in a period of time, or, inversely, punctual interactional situations with heritage institutions (museums, memorials, historical productions).

Both in the continuity of these questions and breaking from these exclusive approaches, this research project aims at evaluating the widest shared contents and forms of connections to the past and the impact of public debates focused on « memory », while reintegrating this analysis with classic sociological questionnings. Class membership, religious beliefs, migratory and social trajectories, education level, gender, mobilization context, etc. are thus tackled in this study. The post-doc fellow will be associated to the team of researchers conducting the programme based on qualitative surveys.

For more information about this project, please visit section « Connections to the past » on the cluster’s website.

Mission :

The applicant is expected to organise and conduct, alongside with the team of researchers, the various steps of the survey.

 
Required profile

The candidate should hold a PhD in sociology, political sciences, anthropology or history. He/She  must have got his/her PhD between June 1st, 2009 and the date of application to this position. His (her) French ought to be fluent. Without being necessarily a specialist of memory or connections to the past issues, he/she should show enough interest on those questions so as to integrate the project from a scientific perspective.

A good experience in qualitiative surveys and an appetite for exploring less experienced methodologies on this specific theme (focus groups and projective tests) are expected as well.

As written in introduction, the applicants whose personal research projects echo directly to the overall interrogations of the labex Pasts in Present will be greatly appreciated

The post-doc fellow will work closely with Mrs Marie-Claire Lavabre, Senior Research Fellow, CNRS, and director of the Institute of Social Sciences of Politics (ISP), and with the ISP team.

Duration of the contract: 12 month, full-time

Beginning of the contract : September 2014

  • Reception, use and appropriation of historical exhibitions in a commemorative context

This research project is part of the labex larger program on « Connections to the past: representations and assessments ». For the past ten years, Historical exhibitions have been seen as a tool to favour shared memories, tolerance and citizenship. However, up to now, scholars have almost not studied the social dynamic of their visits. Understanding what happens, and is at stake, during these visits is at the core of this research project. Besides visitors studies field, this perspective tackles general sociological issues such as the transformation of individual representations through time and the way individuals get familiar to the past.

The project has the ambition to draw a new methodological approach of these issues. Given the commemoration of WWI to come in 2014, it will focus on the study of reception, use and appropriation of some of the historical exhibitions scheduled fro 2014, among which the one curated by the Musée de l’Armée and the BDIC, an active participant in this project in addition to the sociologists from the ISP.

For more information about this project, please visit section « Connections to the past » on the cluster’s website.

Mission

The applicant is expected to coordinate the fieldwork alongside the head of the project and a team of research assistants. He (she) will have to take an active part in the restitution and analysis of the results, including in collective publications.

Required profile

The applicant must be a doctor in sociology, political science or anthropology. He (she) must have earned his (her) PhD between June 1st, 2009 and the date of application to this position. The applicant is expected to have an extensive knowledge of the literature on history museums and memory studies. His (her) French ought to be fluent.

An experience in ethnographic field work, if possible with visitors and more broadly an appetite for methodological challenges as well as a capacity to organize teamwork are also expected.

As written in introduction, the applicants whose personal research projects echo directly to the overall interrogations of the labex Pasts in Present will be greatly appreciated

The post-doc fellow will work closely with Sarah Gensburger, a tenured junior researcher at the CNRS and an ISP member.

Duration of the contract: 12 month, full-time

Beginning of the contract: June 2014

Application

Eligibility

The applicant must have earned his (her) PhD between June 1st, 2009 and the date of application to this position.

Elements of the application

  1.  cover letter ;
  2. curriculum vitae and list of publications ;
  3. personal research project (5 pages maximum) ;
  4. letter(s) of recommendation from qualified individuals (if possible) ;
  5. final thesis report (if it exists) ;
  6. copy of the PhD diploma.

 Incomplete applications will not be accepted.

Submission

The complete application, both electronic and paper, must be sent by May 12th, 2014, 12 :00. (date as per postmark).

Please use dropbox (https://www.dropbox.com) to share your electronic application (please create a unique PDF document) via the following address : postdoc2014@passes-present.eu.

Please name your electronic application as the following example : POSTDOC14 – LAST NAME Name.pdf .

The paper application must be sent to the following address :

Labex Les passés dans le présent
Université Paris Ouest Nanterre La Défense
Maison Max Weber (bât T) – Bureau T209
200 avenue de la République
92001 Nanterre Cedex

An electronic confirmation will be sent for each application received.

Recruitment process

The panel will select candidates it wishes to interview. Selected candidates will be announced on May 15th, 2014.

The interviews will take place on May 27th and 28th, 2014, at the University Paris Ouest Nanterre La Défense.

The candidates selected for the positions will be announced on May 30th, 2014.

For more information, please write to: postdoc2014@passes-present.eu

Places

  • 200 avenue de la République
    Nanterre, France (92)

Date(s)

  • lundi, mai 12, 2014

Keywords

  • archives, recherche, digital humanities, humanités numériques, numérisation, digitization, research,

Contact(s)

  • Ghislaine Glasson Deschaumes
    courriel : info [dot] aap2017 [at] passes-present [dot] eu

Reference Urls

Information source

  • Hélène de Foucaud
    courriel : hdefouca [at] parisnanterre [dot] fr

To cite this announcement

« Three open postdoctoral positions at the labex "Pasts in the present" », Scholarship, prize and job offer, Calenda, Published on lundi, avril 14, 2014, https://calenda-formation.labocleo.org/283307

Archive this announcement

  • Google Agenda
  • iCal
Search OpenEdition Search

You will be redirected to OpenEdition Search