Calenda - The calendar for arts, humanities and social sciences
Literary tourism: reading between the places
Tourisme littéraire, lire entre les lieux
Published on mercredi, mars 30, 2016
Summary
Le tourisme littéraire constitue un point pivot entre le réel et l’imaginaire et s'observe sur tous les continents. Souvent modestes, les aménagements de la ressource littéraire peuvent être plus ambitieux et susciter de grandes affluences et des investissements majeurs a fortiori lorsque l'œuvre concernée est associée à une adaptation cinématographique. Participent aussi du phénomène les foires et les salons du livre généralistes, et autres festivals. Vous êtes invités à explorer les déclinaisons et modalités du tourisme littéraire en s’intéressant, entre autres, aux acteurs du tourisme littéraire, aux paysages et aux lieux du tourisme littéraire ainsi qu’aux défis méthodologiques de l’analyse du phénomène du tourisme littéraire.
Announcement
Argumentaire
Le tourisme littéraire entraîne le visiteur sur les traces d’un auteur, d’un univers de fiction ou explore un territoire à travers les multiples regards littéraires. Cette forme de tourisme est encore peu étudiée dans le monde francophone (Molina, 2014) alors qu’il a donné lieu à la publication de plusieurs contributions dans le monde anglo-saxon (par exemple Robinson et Anderson, 2003 ; Watson 2006 ; 2009). Pourtant, les maisons d’écrivain, les ballades littéraires et plusieurs autres parcours sont revivifiés par la tendance au tourisme expérientiel.
Le tourisme littéraire fait toujours référence à une forme de mémoire : l’œuvre comme témoignage de l’auteur sur une époque qu’elle soit lointaine ou non. À cela s’ajoutent les propres souvenirs du lecteur devenu touriste. La lecture reste une pratique intime, même si elle est teintée par le groupe social d’appartenance. Elle colore les perceptions et les représentations des lieux et oriente les attentes d’un touriste qui souhaite par cette expérience vivre ou revivre des émotions qui, par essence, lui sont propres. À ce titre, le tourisme littéraire constitue un point pivot entre le réel et l’imaginaire, entre les faits historiques associés aux biographies d’auteurs et à leurs récits et les libertés prises par le processus de création littéraire et les détournements que sont libres d’effectuer les lecteurs.
Le tourisme littéraire s'observe sur tous les continents. Souvent modestes, les aménagements de la ressource littéraire peuvent être plus ambitieux (chemins de grande randonnée par exemple) et susciter de grandes affluences et des investissements majeurs a fortiori lorsque l'œuvre concernée est associée à une adaptation cinématographique (pensons à Harry Potter, à Mange, Prie, Aime ou encore à Entretien avec un vampire).
Participent aussi du phénomène les foires et les salons du livre généralistes, ainsi que les multiples festivals spécialisés dans un genre littéraire (bandes dessinées, romans policiers, etc.). Ce sont des occasions, pour le lecteur, de rencontrer ses auteurs favoris, mais également pour les professionnels de l’édition, d’échanger entre eux et avec le public. Si bien que le tourisme littéraire s’articule à une large palette d’acteurs.
Dès lors, on peut se demander s'il ne constituerait pas un terrain privilégié pour explorer le concept de grappe, de plus en plus souvent mobilisé dans le domaine du tourisme (Fabry et Zeghni, 2012 ; numéro thématique de la Revue Espaces, 2013).
Axes thématiques
Ce numéro spécial se propose d’explorer les déclinaisons et modalités du tourisme littéraire. Les auteur(e)s seront invité(e)s à s’intéresser, entre autres, aux problématiques suivantes :
- Les acteurs du tourisme littéraire. Quelles sont les dynamiques d’acteurs (voyagistes, responsables de musées, associations, touristes, etc.) propres au tourisme littéraire et comment s’articulent-elles aux autres secteurs du tourisme, de l’aménagement du territoire et de la vie quotidienne ?
- Les paysages et les lieux du tourisme littéraire. Quelle négociation s’opère entre les impératifs identitaires et patrimoniaux et les enjeux économiques ? Comment se rejoignent les motivations des visiteurs et des instances gardiennes des héritages littéraires ? Quels sont les effets du tourisme littéraire sur l’attractivité et la fréquentation des lieux à visiter ?
- Les méthodologies privilégiées pour analyser le phénomène du tourisme littéraire. Comment calculer les retombées économiques et sociales du tourisme littéraire ? Comment déceler la plus-value expérientielle d’une pratique éminemment introspective ?
Toute autre proposition, en lien avec la thématique, sera considérée avec attention.
Conditions de proposition
Les auteur(e)s doivent faire parvenir un manuscrit rédigé préférablement en français ou en anglais, présenté selon les règles de la revue, disponibles au www.teoros.revues.org/168. Les textes soumis, en format Word (les PDF ne sont pas acceptés), doivent compter environ 7000 à 7500 mots et doivent comprendre :
- un objectif (question) de recherche clairement énoncé ;
- un descriptif de la méthodologie de recherche employée, et
- un volet théorique.
Le lectorat de Téoros est international. Les auteur(e)s sont invité(e)s à tenir compte de cette réalité dans la présentation de leurs cas d’étude afin de les rendre accessibles aux lecteurs moins familiers avec la destination étudiée.
Chaque article doit inclure :
- les nom et prénom de tous les auteurs (maximum de trois);
- leur titre principal et leur affiliation (une seule);
- leur adresse électronique (courriel) et postale;
- un résumé de 150 à 200 mots maximum en français;
- l’identification de la ou des disciplines d’étude;
- une liste des mots clés (maximum de 5).
Date de soumission des textes
le 1er septembre 2016
Coordination du numéro
- Pierre-Mathieu Le Bel et Mauricette Fournier, Université Blaise Pascal, Centre d’Etudes et de Recherches Appliquées au Massif Central, à la moyenne montagne et aux espaces fragiles (CERAMAC),Clermont-Ferrand, France
Illustrations
Les auteurs sont invités à fournir 3 ou 4 illustrations, libres de droits et en haute résolution (300 ppp) en indiquant clairement la légende et le nom du photographe.
Originalité de l’étude
Les manuscrits soumis pour la publication dans Téoros doivent apporter une contribution scientifique originale. Les auteurs restent responsables du contenu et des opinions exprimés ainsi que de la correction des données et des références bibliographiques. La date limite pour soumettre un texte est le 1er juin 2016. Les propositions de textes doivent être adressées à la revue : teoros@uqam.ca avec la mention « Tourisme littéraire » dans la ligne de sujet.
S’ils le désirent, les auteurs peuvent soumettre, en préparation du manuscrit, un résumé du projet d’article afin que les rédacteurs puissent juger de la cohérence des thèmes développés avec les objectifs du numéro thématique.
Téoros a pour mission de contribuer au développement et à la diffusion de l’étude scientifique du tourisme dans une perspective pluridisciplinaire en s’affirmant comme un chef de file de la recherche dans le monde francophone. La revue, créée en 1982, est publiée deux fois par année. Elle publie des textes en français et en anglais.
Téoros est une revue institutionnelle de l’UQAM. Elle bénéficie du soutien du programme d’aide aux revues savantes du Conseil de recherche en sciences humaines du Canada (CRSH). La revue reconnue par l’Agence d’évaluation de la recherche et de l’enseignement supérieur de France (AERES).
Directeur et rédacteur en chef
- Martin DROUIN, professeur, ESG UQAM
Bibliographie indicative
- Fabry, N. et S. Zeghni (2012), « Tourisme et développement local : une application aux clusters de tourisme », Mondes en développement, no 157, p. 97- 110.
- Hendrix, H. (éd.) (2008), Writers' Houses and the Making of Memory, New York, Routledge, 296 p.
- Herbert, D. (2001), « Literary places, tourism and the heritage experience », Annals of Tourism Research, vol. 28, no 2, p. 312-333.
- MacLeod, N., D. Hayes et A. Slater (2009), « Reading the Landscape: The Development of a Typology of Literary Trails that Incorporate an Experiential Design Perspective », Journal of Hospitality Marketing & Management, no 18, p. 154-172.
- Molina, G. (2014), « La fabrique spatiale de la littérature oulipienne », EspacesTemps.net, Travaux, http://www.espacestemps.net/articles/la-fabrique-spatiale-de-la-litterature-oulipienne/
- Revue Espaces (2013), Numéro thématique Clusters et Tourisme n°312, mai, 58 pages.
- Robinson, M., Andersen, H.-C. (dir), (2003), Literature and Tourism: essays in the reading and writing of tourism, Londres, Thomson, 320 pages.
- Watson, N.J. (2006), The literary tourist. Readers and Places in Romantic and Victorian
- Britain, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 256 pages.
- Watson, N.J. (éd.) (2009), Literary Tourism and Nineteenth-Century Culture, Basingstoke.
- Palgrave Macmillan, 244 pages.
Argument
Téoros magazineis launching a call for texts for a special edition on literary tourism. As a literary tourist, the visitor follows in the footsteps of an author, discovers a fictional universe, or explores a territory through multiple literary perspectives. While literary tourism has led to the publication of a number of texts in the English-speaking world (for example Robinson and Anderson, 2003; Watson 2006; 2009), this form of tourism is still little studied in the Francophone realm (Moulina, 2014), even though writers’ homes, literary walks and a number of other pathways are revitalized by the experiential tourism trend.
Literary tourism always references a form of memory: the work as an author's testimony on a period, whether distant or not. Added to this are the personal memories of the reader who becomes a tourist. Reading remains a private practice, even if it is coloured by the social group to which one belongs. It colours the perceptions and representations of locations and guides the expectations of the tourist, who wishes, through this experience, to live or relive emotions that are, in essence, intensely personal. As such, literary tourism is a pivot point between the real and the imaginary, between historical facts associated with the biographies of authors and their stories and the liberties taken through the creative writing process and the detours that readers themselves are free to take.
Literary tourism can be observed on all continents. Often modest, the amenities of the literary resource can be more ambitious (long-distance footpaths for example) and draw large crowds and major investments a fortiori when the work in question is associated with a film adaptation (think of Harry Potter, Eat, Pray, Love or evenInterview with the Vampire).
General book exhibits and fairs are also part of the phenomenon, as are the many festivals specializing in a literary genre (comics, crime novels, etc.). These are opportunities for the reader to meet favourite authors and for publishing professionals to discuss among themselves and with the public at large. So much so that literary tourism resonates with a broad spectrum of players. Hence one may wonder if this would not be fertile ground for exploring the concept of cluster, more and more frequently referenced in the tourism field of today (Fabry and Zeghni, 2012; thematic issue of Revue Espaces, 2013).
Main themes
This special edition will explore the variations and forms of literary tourism. The authors will be invited to focus, among other things, on the following issues:
• The actors of literary tourism.
What are the stakeholder dynamics (tour operators, museum managers, associations, tourists, etc.) specific to literary tourism and how do they resonate with other tourism sectors, land use planning and everyday life?
• The landscapes and locations of literary tourism.
What negotiation occurs between identity and heritage imperatives and economic issues? How might the motivations of visitors and keepers of literary heritage finally coincide? What are the effects of literary tourism on the attractiveness and frequentation of places to visit?
• The preferred methods to analyze the phenomenon of literary tourism.
How to calculate the economic and social benefits of literary tourism? How to identify the experiential added value of an eminently introspective practice?
All other proposals, in keeping with the theme, will be carefully considered.
Conditions that proposals must meet
Author(s) must provide a manuscript, preferably in French or English, in a format respecting the journal’s rules, which are available at www.teoros.revues.org/168. Texts must be submitted in Word format (no PDF) and must be approximately 7,000 to 7,500 words long. Texts must also include:
- a clearly stated research objective (question);
- a description of the research methodology used; and
- a theoretical component.
Téoros has an international readership. Author(s) are asked to keep this in mind when they present their cases studies in order to make them accessible to readers who may be less familiar with the destination or area under study.
Each article must include:
- the first and last names of all authors (maximum of three (3));
- their main title(s) and affiliation(s) (one per contributor);
- their e-mail and mailing address(es)
- a summary not exceeding 150-200 words;
- an identification of the field(s) of study;
- and a list of keywords (maximum of five).
Submission date for texts
September 1,2016
Issue coordinators
Pierre-Mathieu Le Bel and Mauricette Fournier, Université Blaise Pascal, Centre for Studies and Applied Research in the Massif Central, the Mountainous and Fragile Landscapes (CERAMAC),Clermont-Ferrand, France.
Illustrations
Authors are invited to provide three or four royalty-free, high resolution (300 dpi) illustrations, along with a clear caption and the name of the photographer.
Originality of the study
Manuscripts submitted for publication in Téoros must make an original scientific contribution. Authors remain responsible for the content of their articles and the opinions expressed therein, as well as for corrections of data and bibliographical references. The deadline to submit texts is September 1, 2016. Proposed texts must be sent to the journal: teoros@uqam.ca Please write « Literary Tourism» in the subject line. In preparation for submitting their manuscript by the above-mentioned deadline, authors may wish to submit a draft version. This will allow editors to judge whether the themes discussed in the article are acceptable and meet the objectives of the thematic edition.
Téoros aims to contribute to the development and the enhancement of the scientific study of tourism in a multidisciplinary perspective by asserting itself as a leader in research in francophone world. The journal, created in 1982, is published twice a year and publish articles in French and English.
Téoros is an institutional Journal of the University of Quebec in Montreal. The journal has support from Social Sciences and Humanities Research Council (SSHRC) Aid to Scholarly Journal Program. The Journal is recognized by the French Evaluation Agency for Research and Higher Education (EARHE).
Director and editor-in-chief: Martin DROUIN, Ph.D., Professor, ESG UQAM
Select bibliography
- Fabry, N. et S. Zeghni (2012), « Tourisme et développement local : une application aux clusters de tourisme », Mondes en développement, no 157, p. 97- 110.
- Hendrix, H. (éd.) (2008), Writers' Houses and the Making of Memory, New York, Routledge, 296 p.
- Herbert, D. (2001), « Literary places, tourism and the heritage experience », Annals of Tourism Research, vol. 28, no 2, p. 312-333.
- MacLeod, N., D. Hayes et A. Slater (2009), « Reading the Landscape: The Development of a Typology of Literary Trails that Incorporate an Experiential Design Perspective »,Journal of Hospitality Marketing & Management, no 18, p. 154-172.
- Molina, G. (2014), « La fabrique spatiale de la littérature oulipienne »,EspacesTemps.net, Travaux, http://www.espacestemps.net/articles/la-fabrique-spatiale-de-la-litterature-oulipienne/
- Revue Espaces (2013), Numéro thématique Clusters et Tourisme n°312, mai, 58 pages.
- Robinson, M., Andersen, H.-C. (dir), (2003), Literature and Tourism: essays in the reading and writing of tourism, Londres, Thomson, 320 pages.
- Watson, N.J. (2006), The literary tourist. Readers and Places in Romantic and Victorian
- Britain, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 256 pages.
- Watson, N.J. (éd.) (2009), Literary Tourism and Nineteenth-Century Culture, Basingstoke,
- Palgrave Macmillan, 244 pages.
Subjects
- Geography (Main subject)
- Mind and language > Representation > Cultural history
- Mind and language > Language > Literature
- Mind and language > Representation > Heritage
- Society > Geography > Geography: society and territory
- Society > Sociology > Sociology of culture
- Society > Geography > Applied geography and planning
Places
- CERAMAC - 4 rue Ledru
Clermont-Ferrand, France (63057)
Date(s)
- jeudi, septembre 01, 2016
Attached files
Keywords
- tourisme littéraire, tourisme culturel, patrimoine littéraire, tourisme
Contact(s)
- Mauricette Fournier
courriel : mauricette [dot] fournier [at] uca [dot] fr - Pierre-Mathieu Le Bel
courriel : pmlebel [at] gmail [dot] com
Reference Urls
Information source
- Frédérique VAN CELST
courriel : frederique [dot] van_celst [at] uca [dot] fr
To cite this announcement
« Literary tourism: reading between the places », Call for papers, Calenda, Published on mercredi, mars 30, 2016, https://calenda-formation.labocleo.org/361498