HomeWomen with absent husbands, from antiquity to modern times: on land, at sea, and overseas (Europe – North America)

Calenda - The calendar for arts, humanities and social sciences

Women with absent husbands, from antiquity to modern times: on land, at sea, and overseas (Europe – North America)

Femmes face à l'absence de l'Antiquité à l'époque contemporaine : terre, mer, outre-mer (Europe – Amérique du Nord)

*  *  *

Published on jeudi, avril 07, 2016

Summary

Le colloque « Femmes face à l’absence de l’Antiquité à l'époque contemporaine : terre, mer, outre-mer (Europe - Amérique du Nord) » propose de réfléchir à la condition et au quotidien des femmes mariées confrontées à l’absence temporaire de leur époux. Celle-ci recouvre une grande diversité de situations selon les raisons du départ (activité maritime, emprisonnement, guerre, migration, travail saisonnier, religion....), ses modalités (absence choisie ou subie), l'implantation géographique (ville, campagne, littoral, montagne, île, colonie...), l'âge de l’épouse, la présence d'enfants, le milieu social et l'éventuel soutien du réseau de parenté et d'amitié.

The conference, Women with absent husbands, from antiquity to modern times: on land, at sea, and overseas (Europe – North America), will be an opportunity to reflect on the condition and daily lives of married women experiencing the temporary absence of their husbands. This includes a wide range of situations, varying according to the reason for the absence (work at sea, imprisonment, war, migration, seasonal work, religion, and so on) and their terms (voluntary or enforced) and location (city, country, seaside, mountain, island, colony, etc.), as well as the wife’s age, the presence of children, the social milieu, and whether or not the wives can rely on support networks of family and friends.

Announcement

Argumentaire

De Pénélope attendant Ulysse durant vingt années, à Marthe, femme de soldat qui succombe à l'infidélité dans le Diable au Corps de Raymond Radiguet, les femmes confrontées à l'absence de leur conjoint constituent une figure littéraire récurrente. Entre l'épouse vertueuse érigée en modèle et la femme adultère source de scandale, il existe bien des nuances qui incitent à dépasser cette approche strictement sentimentale, celle de la « vertu des femmes de marins ».

Il s'agit de prendre en compte les effets de l'absence masculine et ses implications dans une dimension globale à l’échelle de l'individu, du couple et de la communauté, et surtout d'appréhender les femmes qui y sont exposées, non pas comme des victimes subissant les affres de la séparation, mais au contraire dans leur pleine agentivité. La question de l'autonomie et de l'indépendance des femmes dans des sociétés longtemps patriarcales est au cœur de ce colloque d'où l'accent mis sur la relation conjugale. Or, le départ des hommes (marins, marchands, migrants, colons, soldats...) offre la possibilité de contourner partiellement les « silences de l'histoire » à l'égard des femmes, si bien soulignés par Michelle Perrot En effet, les absences répétées et/ou durables du conjoint laissent entrevoir des femmes dans une situation d'entre-deux qui les démarque des « filles majeures » ou des veuves, frappées par l’absence irréversible de leur époux.

C'est justement par le biais du veuvage que les historiens - et surtout les historiennes - ont saisi les femmes sans hommes, rendues soudainement visibles dans les sources. Les travaux menés par Olwen Hufton, Ida Blom, Nicole Pellegrin, Colette H. Winn, Scarlett Beauvalet-Boutouyrie, Josette Brun ou Bettina Bradbury, pour ne citer qu'elles, ont montré toute l’ambiguïté revêtue par le statut de veuve en Europe ou Amérique du Nord : si la veuve bénéficie d'une capacité juridique pleine et entière, lui permettant d'administrer à sa guise ses propres biens et ceux issus de la communauté, elle n'en reste pas moins soumise à une obligation de bonnes mœurs, sans compter les pressions exercées par son entourage tant qu'elle est en âge de se remarier. Quant aux célibataires, Scarlett Beauvalet-Boutouyrie a montré qu’à l’époque moderne elles jouissent d'une autonomie sur le plan juridique mais sont placées au ban d'une société où le mariage demeure la voie toute tracée pour les femmes. Là encore, la diversité domine, entre un célibat choisi et une solitude subie, le milieu social, le contexte familial, les hasards de la vie se révélant déterminants.

Les femmes dont les conjoints sont absents durablement se distinguent des célibataires et des veuves puisqu'elles se situent dans un cadre matrimonial. Néanmoins, leur vie est marquée par une profonde dichotomie entre les périodes où elles se retrouvent seules à la tête de leur famille – avec les obligations que cela implique – et les moments durant lesquels leur mari reprend sa place et ses responsabilités, à l'instar de tout autre couple. Cette situation ambiguë, qui peut être source d'autonomie voire d'indépendance, a jusqu’à présent peu mobilisé l'attention des historiens.

La journée d'étude « Femmes face à l'absence, Bretagne et Québec (XVIIe-XVIIIe siècles) » organisée à l'Université de Sherbrooke en 2013 (actes publiés en 2015 dans la revue Cheminements, éditée par le CIEQ, sous la direction d'E. Charpentier et de B. Grenier) et les échanges qu'elle a suscités en ont montré l'intérêt. La composante maritime de l'absence a également fait l'objet de plusieurs communications lors de la journée d'étude « Les femmes et la mer à l'époque moderne » qui s'est tenue à l'Université de Bretagne-Sud, en 2014, sous la direction d'E. Charpentier et de P. Hrodej. Ces premiers résultats engagent à poursuivre et à étendre la réflexion à toutes les périodes historiques afin de saisir les contextes d'avancées et de reculs au regard de la situation des femmes, perçue dans la longue durée. Un cadre géographique large, l'Europe et l'Amérique du Nord, favorisera les comparaisons et mettra en valeur des situations plus spécifiques.

Les communications pourront s'organiser autour de quatre thèmes, la question de l'émancipation des femmes restant sous-jacente :

  • le statut juridique des femmes confrontées à l'absence : théorie, compromis et limites
  • les représentations suscitées par ces femmes temporairement seules et leurs implications : stéréotypes, adultère, harcèlement, surveillance et confinement...
  • les conséquences économiques de l'absence et les stratégies adoptées pour y faire face : diversité des pratiques (individuelles et à l'échelle du ménage), répartition des tâches dans le couple, travail féminin, entraide et solidarités (familiales, féminines, paroissiales...)
  • l'impact de l'absence sur le couple et la famille : relations de pouvoir, responsabilités familiales, place des femmes dans les affaires du ménage (capacité d'action, relations de confiance, formation et éducation), rôle d’autres membres de la famille (parents, frères et beaux-frères…), reconfiguration voire réaménagement des rythmes du quotidien.

Un tel questionnement prendra toute sa dimension dans la comparaison entre les périodes d'absence et de présence des hommes et dans la prise en compte de la diversité des situations selon les raisons du départ (activité maritime ou marchande, emprisonnement, guerre, migration, travail saisonnier, religion....) et ses modalités (absence choisie ou subie), l'implantation géographique (ville, campagne, littoral, montagne, île, colonie...), l'âge des femmes, la présence d'enfants et le milieu social. Les intervenants pourront s'appuyer sur des trajectoires individuelles qu'ils veilleront à replacer dans des perspectives plus générales.

Cet appel à communication s'adresse à tous ceux, jeunes chercheurs ou chercheurs confirmés, dont les recherches portent sur les thématiques évoquées dans une perspective historique. Il est aussi ouvert aux approches interdisciplinaires en direction de la littérature, de la sociologie, de l'anthropologie, de l'ethnologie ou du droit.

Modalités de soumission

Les propositions de communication, en français ou en anglais, comporteront un titre et un résumé d'environ 2000 signes, ainsi qu'une courte présentation de l'intervenant (fonction, rattachement institutionnel, publications, courriel, adresse postale, téléphone). Elles seront déposées sous forme de fichier (format .pdf, .doc, .odt ou .docx) sur le site http://femmes-abs-2017.sciencesconf.org/

avant le 1er juillet 2016.

Le comité scientifique répondra aux propositions en septembre 2016.

Contact : femmes-abs-2017@sciencesconf.org

Forme :

  • La durée des communications est fixée à 25 minutes.
  • Langues de communication : français et anglais.
  • La publication des actes du colloque est prévue en 2017.

Informations pratiques

Dates : 11-12-13 mai 2017

Lieu : Centre International de la Mer, Corderie royale (Rochefort, France)

L'organisation du colloque prendra en charge les nuits d'hôtel, les déjeuners ainsi que le dîner du jeudi soir. Les frais de déplacement seront à la charge des intervenants.

Organisateurs

  • Emmanuelle Charpentier (Université Toulouse-Jean Jaurès– Framespa-UMR 5136)
  • Benoît Grenier (Université de Sherbrooke – Québec-CIEQ et CERHIO-UMR 6258)
  • Mickaël Augeron (Université de La Rochelle - CRHIA-EA 1163)
  • Christine Dousset-Seiden (Université Toulouse-Jean Jaurès– Framespa-UMR 5136)
  • Sylvie Mouysset (Université Toulouse-Jean Jaurès– Framespa-UMR 5136)
  • Thierry Sauzeau (Université de Poitiers – CRIHAM-EA 4270 )

Le colloque est organisé en partenariat avec le Centre International de la Mer (Rochefort) et avec le soutien du Framespa-UMR 5136, du CRHIA-EA 1163, du CRIHAM-EA 4270, de l'Université Toulouse-Jean Jaurès, de l'Université de Sherbrooke (Québec), de l'Université de Poitiers et de l'Université de La Rochelle.

Comité scientifique 

  • Mickaël Augeron, CRHIA, Université de La Rochelle
  • Peggy Bette, chercheur associé au CERHIO
  • Lydie Bodiou, HeRMA, Université de Poitiers
  • Sandra Boehringer, Archimède, Université de Strasbourg
  • Sophie Cassagnes-Brouquet, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Sylvie Chaperon, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Emmanuelle Charpentier, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Frédéric Chauvaud, CRIHAM, Université de Poitiers
  • Leslie Choquette, French Institute, Assumption College, Massachusetts
  • Anne Cova, Universidade de Lisboa
  • Dominique Deslandres, Université de Montréal
  • Christine Dousset-Seiden, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Magda Fahrni, Université du Québec à Montréal
  • Adeline Grand-Clément, PLH-ERASME, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Benoît Grenier, Université de Sherbrooke
  • Didier Lett, ICT, Université Paris-Diderot
  • Sylvie Mouysset, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Isabelle Réal, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Ofelia Rey Castelao, Universidade de Santiago de Compostela
  • Thierry Sauzeau, CRIHAM, Université de Poitiers
  • Danièle Tosato-Rigo, Université de Lausanne
  • Colette H. Winn, Washington University in Saint Louis

Comité d'honneur

  • Scarlett Beauvalet-Boutouyrie, CHSSC, Université de Picardie-Jules Verne
  • Micheline Dumont, professeur émérite, Université de Sherbrooke
  • Dominique Godineau, CERHIO, Université Rennes 2
  • Nicole Pellegrin, CNRS-IHMC
  • Pauline Schmitt-Pantel, professeur émérite, Université Paris 1 – Panthéon Sorbonne
  • Natalie Zemon Davis, professeur émérite, University of Toronto

Rationale

Women with absent husbands are a common literary theme, from Penelope waiting for Ulysses for twenty years to Marthe, the unfaithful wife of a soldier in Raymond Radiguet’s Diable au Corps. Between the virtuous wife venerated as a model and the adulterous woman scorned as scandalous, there exists a world of possibilities that show the need to go beyond the strictly sentimental notion of the “virtuous sailor’s wife.”

It is important to take a comprehensive look at the effects of the husbands’ absence and their implications at the level of the individual, the couple, and the community, and to view the women involved as active agents rather than victims suffering the torments of separation. The question of the autonomy and independence of women in patriarchal societies stands at the core of the conference and justifies the focus on the marital relationship. Especially as the departure of the men (sailors, merchants, migrants, settlers, soldiers, etc.) allowed women to partially find their voice, which Michelle Perrot discusses so well. The repeated and/or long absences of their husbands left the women in a sort of in-between state, unlike single adult women or widows faced with the irreversible absence of their husbands.

Widowhood has been the filter through which historians, particularly women historians, have broached the theme of women without men, which has started receiving attention recently. Work by authors such as Olwen Hufton, Ida Blom, Nicole Pellegrin, Colette H. Winn, Scarlett Beauvalet-Boutouyrie, Josette Brun, and Bettina Bradbury, to mention only a few, have shown just how ambiguous the widow’s status was in Europe and North America. Although widows enjoyed full legal status, which enabled them to manage their own property, and shared property from the marriage, however they saw fit, they were still obliged to watch their behavior and were subject to pressure from family and friends as long as they were of marriageable age. As for single women, Scarlett Beauvalet-Boutouyrie has shown that in modern times they enjoy legal independence but are looked down on in society, where marriage remains the only proper state for women. Here again, differences exist according to type of celibacy (voluntary or enforced), social milieu, and family situation, with sheer fate being a determining factor.

Women whose husbands are absent for long periods are different from single women and widows because they are still married. Nevertheless, their lives are marked by a profound dichotomy between periods where they find themselves alone as head of the family, with the obligations that involves, and periods when the husband resumes his place and responsibilities, as in any normal couple. This ambiguity, which can be a source of greater - or complete - autonomy for women, has been largely ignored by historians to date.

The study session, Femmes face à l'absence, Bretagne et Québec (XVIIe-XVIIIe siècles), at the Université de Sherbrooke in 2013 (proceedings published in 2015 in the journal Cheminements by CIEQ, edited by E. Charpentier and B. Grenier) and the resulting discussions demonstrated the interest in this subject. The role of the sea in these absences was also covered in a number of presentations during the study session organized by E. Charpentier and P. Hrodej, Les femmes et la mer à l'époque moderne at Université de Bretagne-Sud in 2014. These preliminary findings pave the way for a broader reflection covering all periods of history, with a view to better understanding the reasons behind the improvement or deterioration of the women’s condition over the longer term. The broad geographic framework, namely Europe and North America, will allow us to make comparisons and examine more specific situations.

The presentations will be grouped under four themes, underpinned by the issue of women’s emancipation:

  • Legal status of women with absent husbands: theory, compromises, and limitations
  • Representations of women with temporarily absent husbands and their implications: stereotypes, adultery, harassment, surveillance, confinement, etc.
  • Economic consequences of the husband’s absence and strategies used to deal with them: diversity of practices (at the individual and household level), task sharing within the couple, women’s work, and mutual assistance and solidarity (from family and other women, within the parish, etc.)
  • Impact of the absences on the couple and the family: power relations, family responsibilities, women’s role in household affairs (power to act, trust issues, training and education), the role of other members of the family (parents, brothers, brothers-in-law, etc.), and the reconfiguration or rearrangement of daily life

The aim is to compare how the absence or presence of the husband affects these issues in different situations according to the reason for the absences (work at sea, imprisonment, war, migration, seasonal work, religion, and so on) and their terms (voluntary or enforced) and location (city, country, seaside, mountain, island, colony, etc.), as well as the wife’s age, the presence of children, and the social milieu. Speakers may address a specific angle within a broader, more general perspective.

This call for presentations is intended for both young and experienced researchers working on the above themes from a historical point of view. It is also open to interdisciplinary approaches that may include literature, sociology, anthropology, ethnology, and law.

Submission Procedure

Presentation proposals, in French or English, must include a title and an abstract of around 2,000 characters, and a short introduction of the speaker (position, institution, publications, email, postal address, and phone number). Please drop your file (.pdf, .doc, .odt, or .docx) on http://femmes-abs-2017.sciencesconf.org/

by July 1, 2016.

The scientific committee will respond to the submitted proposals in September, 2016.

Contact : femmes-abs-2017@sciencesconf.org

Form:

  • Presentation length: 25 minutes
  • Language: French or English
  • The proceedings of the symposium will be published in 2017.

Pratical information

 

Dates: May 11-12-13, 2017

Place: Centre International de la Mer, Corderie Royale in Rochefort, France

Accommodation, lunches, and the Thursday night dinner during the symposium will be free for speakers, but they will be responsible for their own travel expenses.

Organizers

  • Emmanuelle Charpentier (Université Toulouse-Jean Jaurès– Framespa-UMR 5136)
  • Benoît Grenier (Université de Sherbrooke – Québec-CIEQ, and CERHIO-UMR 6258)
  • Mickaël Augeron (Université de La Rochelle - CRHIA-EA 1163)
  • Christine Dousset-Seiden (Université Toulouse-Jean Jaurès– Framespa-UMR 5136)
  • Sylvie Mouysset (Université Toulouse-Jean Jaurès– Framespa-UMR 5136)
  • Thierry Sauzeau (Université de Poitiers – CRIHAM-EA 4270)

The symposium is organized in partnership with Centre International de la Mer (Rochefort) with support from Framespa-UMR 5136, du CRHIA-EA 1163, du CRIHAM-EA 4270, Université Toulouse-Jean Jaurès, Université de Sherbrooke in Québec, Université de Poitiers, and Université de La Rochelle.

Scientific Committee

  • Mickaël Augeron, CRHIA, Université de La Rochelle
  • Peggy Bette, chercheur associé au CERHIO
  • Lydie Bodiou, HeRMA, Université de Poitiers
  • Sandra Boehringer, Archimède, Université de Strasbourg
  • Sophie Cassagnes-Brouquet, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Sylvie Chaperon, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Emmanuelle Charpentier, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Frédéric Chauvaud, CRIHAM, Université de Poitiers
  • Leslie Choquette, French Institute, Assumption College, Massachusetts
  • Anne Cova, Universidade de Lisboa
  • Dominique Deslandres, Université de Montréal
  • Christine Dousset-Seiden, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Magda Fahrni, Université du Québec à Montréal
  • Adeline Grand-Clément, PLH-ERASME, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Benoît Grenier, Université de Sherbrooke
  • Didier Lett, ICT, Université Paris-Diderot
  • Sylvie Mouysset, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Isabelle Réal, FRAMESPA, Université Toulouse-Jean Jaurès
  • Ofelia Rey Castelao, Universidade de Santiago de Compostela
  • Thierry Sauzeau, CRIHAM, Université de Poitiers
  • Danièle Tosato-Rigo, Université de Lausanne
  • Colette H. Winn, Washington University in Saint Louis

Honorary Committee

  • Scarlett Beauvalet-Boutouyrie, CHSSC, Université de Picardie-Jules Verne
  • Micheline Dumont, professeur émérite, Université de Sherbrooke
  • Dominique Godineau, CERHIO, Université Rennes 2
  • Nicole Pellegrin, CNRS-IHMC
  • Pauline Schmitt-Pantel, professeur émérite, Université Paris 1 – Panthéon Sorbonne
  • Natalie Zemon Davis, professeur émérite, University of Toronto

 

Places

  • Centre International de la Mer - Corderie Royale
    Rochefort, France (17)

Date(s)

  • vendredi, juillet 01, 2016

Keywords

  • femme, absence, représentation, statut juridique, travail, solidarité, pouvoir, famillle

Contact(s)

  • Emmanuelle Charpentier
    courriel : emmanuelle [dot] charpentier [at] gmail [dot] com
  • Benoît Grenier
    courriel : femmes-abs-2017 [at] sciencesconf [dot] org

Information source

  • Emmanuelle Charpentier
    courriel : emmanuelle [dot] charpentier [at] gmail [dot] com

To cite this announcement

« Women with absent husbands, from antiquity to modern times: on land, at sea, and overseas (Europe – North America) », Call for papers, Calenda, Published on jeudi, avril 07, 2016, https://calenda-formation.labocleo.org/363199

Archive this announcement

  • Google Agenda
  • iCal
Search OpenEdition Search

You will be redirected to OpenEdition Search